SJ WorldNews - шаблон joomla Авто

မွတ္ဥာဏ္ေကာင္းေစတဲ့အမူအက်င့္မ်ား

Sunday, 12 May 2019 14:37 Written by  font size decrease font size decrease font size increase font size increase font size

က်န္းမာေရး

မွတ္ဥာဏ္ေကာင္းေစတဲ့ ေဆးဝါးဆိုၿပီး ေရာင္းလာတဲ့အေပၚ အေကာင္းဆံုး အေျဖေပးရရင္ ''မျဖစ္ႏိုင္ဘူး''ဆိုရပါမယ္။ မွတ္ဥာဏ္ေကာင္းေစတဲ့ အမူအက်င့္ေတြေတာ့ရွိပါတယ္။ ျမန္မာဓေလ့ထံုးစံနဲ႔လည္း မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ကိုက္ညီေနတာေတြ႕ရတယ္။ မွတ္ဥာဏ္ဟာ ေမြးရာပါအရည္အခ်င္းျဖစ္ကာ ေဆးဝါး လုပ္ၿပီးေရာင္းခ်တဲ့အေပၚ ဆရာဝန္မ်ားမွတ္ခ်က္မေပးပါဘူး။ စာသင္လို႔မရေအာင္ မွတ္ဥာဏ္နည္းသူ၊ ေမြးရာပါလႈပ္ရွားလြန္ကေလး၊ ေအာ္တစ္ဇင္ကေလးေတြရဲ႕ ဦးေႏွာက္ကလြဲရင္ လူတစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ သိပ္မကြာၾကပါဘူး။ ေမြးရာပါ အရည္အခ်င္းလို႔ ဆိုရပါမယ္။

(၁) နံနက္စာေကာင္းေကာင္းစားရပါမယ္

နံနက္စာမစားဘဲထားရင္ ခႏၶာကိုယ္တြင္းသၾကားဓာတ္ေလ်ာ့နည္းကာ ဦးေႏွာက္ကို အာဟာရ မပို႔ႏိုင္လို႔ ဥာဏ္ထိုင္းေစတယ္။ နံနက္စာ ေကာင္းစြာမစားတဲ့ ေက်ာင္းသားဟာ ''ဝမ္းဟာ'' ေနတာ ေၾကာင့္ ဆရာသင္ၾကားပို႔ခ်မႈကို အျပည့္အဝမခံယူ၊ မသင္ၾကား၊ မမွတ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ အေနာက္တိုင္း သားေတြ နံနက္စာေကာင္းစြာစားၿပီး တစ္ေနကုန္ အလုပ္လုပ္ႏိုင္ၾကတယ္။ ျမန္မာလူမ်ဳိးကေတာ့ နံနက္စာ ျဖစ္သလိုစားေသာက္ၿပီး ညစာကိုတဝတၿပဲစားတတ္တယ္။ အမွန္က ညဘက္အိပ္စက္ ႏိုင္ေစဖို႔ သင့္တင့္႐ံုသာစားၿပီး အခ်ိန္မွန္စား၊ အခ်ိန္မွန္လုပ္၊ အခ်ိန္မွန္အိပ္ေပးဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။

(၂) ေဆးလိပ္မေသာက္သင့္ပါဘူး

ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းေၾကာင့္ နီကိုတင္းအပါအဝင္ အဆိပ္ဓာတ္အမ်ားအျပား ေသြးထဲေရာက္သြားတယ္။ ေသြးမွတစ္ဆင့္ ဦးေႏွာက္ကိုရရွိႏိုင္တယ္။ ေဆးလိပ္ေငြ႕က ေသြးေၾကာငယ္က်ဳံ႕ေစကာ ဦးေႏွာက္အတြင္း ေအာက္ဆီဂ်င္အေရာက္ နည္းေစ တယ္။ ေဆးလိပ္ေသာက္သူေတြ သတိေမ့တတ္ျခင္း ျဖစ္ပြားလြယ္ပါတယ္။

(၃) သၾကားဓာတ္ေလွ်ာ့ၿပီးသုံးစြဲရမယ္

သက္ႀကီးပုိင္းမွာ သၾကားဓာတ္ကုိ စြမ္းအင္အေနနဲ႔ ေျပာင္းလဲေပးႏုိင္မႈ အားနည္းတယ္။ ေသြးထဲမွာ သၾကားဓာတ္စုပုံလာလုိ႔ ပ႐ုိတိန္းအသားဓာတ္စုပ္ယူမႈ အားနည္းလာတယ္။ (၂၁)ရာစု ေဆးပညာ ေတြ႕ရွိမႈအရ သၾကားဓာတ္မ်ားရင္ ကင္ဆာဆဲလ္ ပုိမုိတုိးလာတယ္။

(၄) ေလသန္႔ရွင္းဖုိ႔လုိတယ္

သန္႔ရွင္းလတ္ဆတ္တဲ့ေလကုိ ရွဴ႐ႈိက္ႏုိင္ရမယ္။  ေလသန္႔မရွဴရရင္ ဦးေႏွာက္ဆီ ေအာက္ဆီဂ်င္ဓာတ္ အေရာက္နည္းသြားလုိ႔ မွတ္ဥာဏ္နည္းကာ ဥာဏ္ထုိင္းသလုိျဖစ္ေစတယ္။

(၅) အအိပ္မမ်ားသင့္ပါဘူး

အိပ္ရင္အားရွိတယ္ထင္မွတ္ကာ  အလြန္အကြၽံအိပ္ပါက ဦးေႏွာက္ေသေက်ပ်က္စီးေစလုိ႔၊ မွတ္ဥာဏ္ စြမ္းရည္ က်ဆင္းတတ္လုိ႔ အလြန္အကြၽံ မအိပ္မိေစဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။

(၆) အိပ္ခ်ိန္နည္းပါးလြန္းတာလည္းမျဖစ္သင့္ပါဘူး

လူတစ္ေယာက္အိပ္ခ်ိန္ (၆-၈)နာရီရွိသင့္ပါတယ္။ အိပ္ေရးပ်က္ရင္ ဦးေႏွာက္အတြင္း ေသြးစီးဆင္းမႈ ေႏွးေစလုိ႔ ေအာက္ဆီဂ်င္ အေရာက္နည္းကာ မွတ္ႏုိင္စြမ္း က်ဆင္းပါတယ္။ အခ်ဳိ႕စာေမးပြဲညမွာ မအိပ္ဘဲ စာက်က္မွတ္တာေတြဟာ ေနာက္ေန႔မွာ ဘာမွမမွတ္မိေတာ့ဘူး။ စာေမးပြဲရက္ေတြမွာလည္း အနည္းဆုံးအိပ္ခ်ိန္ (၆)နာရီျပည့္ျပည့္ဝဝအိပ္စက္ေပးမွသာ က်က္သေလာက္စာမွတ္ႏိုင္မယ္။

(၇) အိပ္ေနခ်ိန္ ေခါင္းကိုပါေစာင္ၿခံဳထားျခင္းမျပဳသင့္ပါဘူး

အခ်ဳိ႕လူေတြ ေခါင္းကုိေစာင္ၿခံဳၿပီးအိပ္တတ္တယ္။ တကယ္က ေစာင္ကုိကုိယ္မွာ လုံေအာင္ၿခံဳၿပီး အိပ္သင့္ပါတယ္။ ျခင္၊ ယင္၊ အင္းဆက္ပုိးမႊားမ်ား ကုိက္ျခင္းမွကာကြယ္ႏုိင္မယ္။  ရာသီဥတုခ်မ္းေအးမႈကုိ ကာကြယ္ႏုိင္ပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ကျခင္ေထာင္ မသုံးဘူး။ မျဖစ္သင့္ပါဘူး။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ''ျခင္''ကေပါမ်ားတာေၾကာင့္ ငွက္ဖ်ား၊ ေသြးလြန္တုပ္ေကြး၊ ဆင္ေျခေထာက္ေရာဂါေတြျဖစ္ႏုိင္လုိ႔ ျခင္ေထာင္ေထာင္ကာ ႏွစ္ၿခိဳက္စြာအိပ္သင့္ပါတယ္။ လိုအပ္တဲ့ေအာက္ဆီဂ်င္ရရွိကာ ကာဗြန္ဒိုင္ ေအာက္ဆိုက္မစုမိႏိုင္ပါဘူး။

(၈) ဖ်ားေနရင္အနားယူသင့္တယ္

ဖ်ားေနရင္ ကိုယ္ေရာစိတ္ပါအနားယူရမယ္။ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာေတြ ဆႏၵေစာကာ မေလ့က်င့္ သင့္ပါဘူး။ ဦးေႏွာက္ဟာ မႏိုင္ဝန္ထမ္းရလို႔ စြမ္းေဆာင္ရည္က်ဆင္းေစပါတယ္။ စိတ္ပညာရွင္တို႔က အစာစားေနစဥ္ စာဖတ္ျခင္းကို  အားမေပးၾကပါဘူး။  စာဖတ္ျခင္း၊  အလုပ္လုပ္ျခင္းစတဲ့ ဦးေႏွာက္စူး စိုက္ရတဲ့လုပ္ငန္းေတြမွာ အစားတစ္ဖက္နဲ႔အလုပ္လုပ္ျခင္း ေရွာင္ရွားသင့္ပါတယ္။

(၉) စဥ္းစားေတြးေခၚမႈမ်ားမ်ား လုပ္ေပးသင့္ပါတယ္

အခ်ဳိ႕လူေတြက ဘာမွနက္နက္နဲနဲမစဥ္းစားခဲ့ၾကဘူး။ ဦးေႏွာက္အရည္ အေသြးတိုးတက္ေအာင္ ေလ့က်င့္မေပးရင္ ဆုတ္ယုတ္ဖြယ္ရွိပါတယ္။ ကိစၥႀကီးငယ္မဆို ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႔ စဥ္းစားေတြး ေခၚတဲ့ အေလ့အထရွိသင့္ပါ တယ္။ စာဖတ္ျခင္းက ဦးေႏွာက္ကို အာဟာရျဖည့္ေပးေစတာပဲျဖစ္တယ္။ သုတ ျဖစ္ေစ၊ သုတရသျဖစ္ေစ၊ ႐ုပ္ရွင္တစ္ကား၊ ဗီဒီယိုဇာတ္လမ္းတစ္ပုဒ္ၾကည့္ တာပဲလုပ္လုပ္ ဦးေႏွာက္ကိုမွတ္မိေစလို႔ ၾကည့္သင့္တယ္။ စာဖတ္ျခင္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ျမန္မာလူထုမွာ လြဲမွားတဲ့ အယူအဆတစ္ရပ္ရွိတယ္။ စာဖတ္မ်ားလို႔ ေဂါက္သြားေၾကာင္သြားတာတဲ့။ အမွန္က အိပ္ေရးပ်က္တာမ်ားလို႔ စိတ္ေရာဂါရကာ သတိလက္လြတ္ျဖစ္သြားတာျဖစ္တယ္။ အသက္ႀကီးရင့္သူေတြ အမွတ္နည္းလာၿပီး အယ္ဇိုင္းမားေရာဂါရ လာတတ္ပါတယ္။ စဥ္းစားေတြးေခၚမႈျပဳရာမွာ အခ်က္အလက္မ်ားမ်ားေလ့လာထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ကိစၥအလိုက္၊ ဆက္စပ္တဲ့အေၾကာင္းအရာအလိုက္ ေဝဖန္သံုးသပ္သင့္ပါတယ္။ ေဝဖန္ေရးသားျခင္းက ဦးေႏွာက္ ပိုမိုဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစပါတယ္။

(၁ဝ) စကားမ်ားမ်ားေျပာသင့္ပါတယ္

စကားနည္းျခင္းဟာ ဥာဏ္ထိုင္းေစတဲ့ အေၾကာင္းရင္းတစ္ရပ္လို႔ဆိုတယ္။ ေတာင္စဥ္ေရမရစကား၊ အတင္းအဖ်င္းမ်ားနဲ႔ ေဟာင္ဖြာေဟာင္ဖြာေျပာျခင္း ေတြမဆိုလိုပါဘူး။ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ေဝဖန္စူးစမ္းမႈ စကားမ်ားေျပာဆိုျခင္း၊ ဗဟုသုတမွ်ေဝျခင္းနဲ႔ အသိပညာဖလွယ္ျခင္းစတဲ့ပညာရပ္ေတြ၊ စကားေတြ ေျပာဆိုဖို႔လိုအပ္ ပါတယ္။ စကားနည္းလြန္းရင္ ေဖာ္ျပပါအခြင့္အေရးေတြ လက္လြတ္သြား တတ္ရာ ေဝဖန္ဆန္းစစ္ႏိုင္တဲ့အေတြးအေခၚလည္း နည္းပါးသြားေစခဲ့ပါတယ္။

(၁၁) တရား႐ႈမွတ္သင့္ပါတယ္

ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြအေနနဲ႔ တရားထိုင္ေပးျခင္းက မွတ္ဥာဏ္ရဲ႕အရည္ အေသြးထက္ျမက္ေစပါတယ္။ ''ပိဋကတ္သံုးပံု အာဂံုေဆာင္ႏိုင္တဲ့မွတ္ဥာဏ္''ကို တရားဘာဝနာပြားမ်ားျခင္း၊ တရားထိုင္ျခင္းတို႔က မ်ားစြာအေထာက္အကူေပးေၾကာင္း ေဆြးေႏြးေမးျမန္းခဲ့ဖူးပါတယ္။ တရားထိုင္ထိုင္ခ်င္း စိတ္က လြင့္ေမ်ာေနကာ ဝင္ေလသိျခင္း၊ ထြက္ေလသိျခင္းႏွစ္ခုမွာသာ အာ႐ံုျပဳရင္ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ ''ျဖစ္ပ်က္'' မတည္ၿမဲျခင္းကို ဆင္ျခင္တတ္လာကာ တရားထူးတရားျမတ္ေတြလည္း အဆင့္ဆင့္ တက္လွမ္း လာႏိုင္ပါတယ္။ ဆရာျပဖို႔ေတာ့  လိုအပ္ပါတယ္။  ဆရာမပါဘဲ တရားထိုင္ျခင္းက ဘာသာေရးထက္ ''ေယာဂက်င့္စဥ္''ျဖစ္တယ္။

အခ်မ္းသာဆံုးစည္းစိမ္မွာ  ဥာဏ္ပညာျဖစ္တယ္။ ေငြကုန္ေၾကးက်မကုန္ဘဲ အနည္းငယ္ လြဲေနတာမ်ဳိး ကို တည့္မတ္ေပး႐ံုနဲ႔ အသိဥာဏ္ေကာင္းေစတဲ့ နည္းလမ္းေတြ ေဖာ္ျပလိုက္ျခင္းျဖစ္တယ္။ ပညာကို သင္ယူတတ္ေျမာက္ လြယ္ျခင္းဆိုတာ ဦးေႏွာက္အသိဥာဏ္(IQ)ေကာင္း႐ံုမက အီးက်ဴ(EQ) ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမႈနဲ႔ စိတ္ဓာတ္ျမင့္မားမႈ (SQ) တို႔ပါဝင္ေနလို႔ စိတ္ေကာင္းထားေပးဖို႔လည္း လိုအပ္ လာပါတယ္။

Read 292 times
Rate this item
(0 votes)
Last modified on Sunday, 12 May 2019 14:39