SJ WorldNews - шаблон joomla Авто

စိတ္ဖိစီးမႈ ကင္းေဝးေရး တရားထိုင္ေပး

Monday, 20 May 2019 11:11 Written by  font size decrease font size decrease font size increase font size increase font size

ကြၽန္မတို႔သည္ စားဝတ္ေနေရးဆိုသည့္ ေခါင္းစဥ္ေအာက္တြင္ သြားလာလႈပ္ရွားရင္း အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ စိတ္ဖိစီးမႈဆိုေသာ ေဝဒနာကို ခံစားေနၾကရသည္။စိတ္သည္ အနာေရာဂါျဖစ္ေစေသာ အေၾကာင္းရင္း တစ္ရပ္ပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းစိတ္သည္ က်န္ေသာေရာဂါအနာတို႔ ျဖစ္ေပၚက်ေရာက္ေစသည့္ အေၾကာင္းတရားမ်ားကို ဦးေဆာင္ထားသည့္ အရာလည္းျဖစ္သည္။

သို႔ျဖစ္ပါေသာေၾကာင့္ စိတ္ဖိစီးမႈဟူသည္ မကိုင္တြယ္တတ္လွ်င္ ႏွလံုးေရာဂါ၊ ေလနာေရာဂါ၊ ကာမဆက္ဆံလိုစိတ္ အားနည္းသည့္ေရာဂါ၊ အိပ္မေပ်ာ္သည့္ေရာဂါ၊ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ တက္ျခင္း၊ ေလ့လာ သင္ယူႏိုင္မႈ အားနည္းျခင္း၊ စိတ္အတက္အက် ၾကမ္းျခင္း စသည္တို႔ျဖစ္လာႏိုင္သည္။

စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားျခင္းကို သိရွိႏုိင္ေသာ လကၡဏာမ်ားမွာ

ဆံပင္မ်ားကြၽတ္ျခင္း၊ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ ပံုမွန္မရွိျခင္း၊ စိတ္ဂနာမၿငိမ္ျဖစ္ျခင္း၊ ညအခ်ိန္တြင္ ေတာ္႐ံုႏွင့္ အိပ္မေပ်ာ္ျခင္း၊ အလုပ္အေပၚတြင္ စိတ္ဝင္စားမႈ နည္းပါးျခင္း၊ မၾကာခဏ စိတ္တိုတတ္လာျခင္း၊ အၿမဲလိုလို ပင္ပန္းႏြမ္းနယ္ေနျခင္း၊ ေခါင္းမူး၊ ေခါင္းကိုက္ျခင္း၊ အသက္႐ွဴျမန္ျခင္း၊ အစာမ်ဳိရ ခက္ခဲျခင္း၊  ပ်ဳိ႕အန္ျခင္း၊ မ်က္ႏွာမ်ားတြင္ အဖုအပိမ့္မ်ား ထြက္လာျခင္းမ်ားပါ ယွဥ္တြဲၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတတ္ေသးသည္။

စိတ္ဖိစီးမႈမ်ား မ်ားလာသည္ႏွင့္အမွ် ခႏၶာကိုယ္မွ ေကာ္တီေစာဟုေခၚေသာ Stress Hormone မ်ား ထြက္လာၿပီး ယင္းေဟာ္မုန္းမ်ား၏ ျခယ္လွယ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ေသြးတြင္းသၾကားဓာတ္၊ ေသြးတြင္း အဆီဓာတ္မ်ားသည္၊ ျမင့္တက္လာေလသည္။ ထိုသို႔ ျမင့္တက္လာရာမွ ႏွလံုးေသြးေၾကာဆုိင္ရာ ေရာဂါမ်ား၊  ေသြးတိုးေရာဂါမ်ားအျပင္ ႏွလံုး႐ုတ္တရက္ ေဖာက္ျခင္း၊ေလျဖတ္ျခင္း စသည့္ အသက္အႏၲရာယ္ကို ၿခိမ္းေျခာက္ႏုိင္ေသာ ျပႆနာမ်ား အထိပါ ျဖစ္လာတတ္၏။ အခ်ဳိ႕လူမ်ားတြင္ မိမိကိုယ္ကိုယ္ သတ္ေသျခင္း ဆိုသည့္ အႏၲရာယ္ကို ရင္ဆိုင္ခဲ့ၾကရသည္။

ျမန္မာ့တိုင္းရင္းေဆးပညာ အရ တင္ျပရမည္ဆိုလွ်င္ စိတ္ဖိစီးမႈေၾကာင့္ ခႏၶာကိုယ္အတြင္း ငုပ္ေလာင္တတ္ေသာ သႏၲပၸနေတေဇာဓာတ္၊ ဝါေယာဓာတ္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာၿပီး ေလာင္ၿမိဳက္ငုပ္ ဝင္ေနသည့္အတြက္ စိတ္က်ေရာဂါ၊ ေရာဂါရွာမရေသာ ေရာဂါ၊ အစားအေသာက္ပ်က္ျခင္း၊ အလုိမက်မႈ မ်ားျခင္းႏွင့္အတူ   ဝမ္းတြင္းကလီစာမ်ား ျဖစ္သည့္ ႏွလံုး၊ အဆုတ္၊ အသည္း၊ အစာအိမ္၊ သားအိမ္၊ ေက်ာက္ကပ္၊ အူမႀကီးစေသာ ကလာပ္စည္းႏုမ်ားအတြင္း  စူးစိုက္ဝင္ေရာက္ျခင္းေၾကာင့္  ကုသရခက္ခဲေသာ ေရာဂါမ်ားကို ျဖစ္ပြားေစသည္။

သို႔ပါေသာေၾကာင့္ ကြၽန္မတို႔သည္ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာသည့္အခါ ေပါ့ေပါ့တန္တန္ သေဘာမထားဘဲ ခ်က္ခ်င္း ကိုင္တြယ္သင့္သည္။ စိတ္ဖိစီးမႈ ျဖစ္ပြားကာစတြင္ ေရာဂါႀကီးမ်ား မျဖစ္ပြားမီ လည္ပင္းနာျခင္း၊ နားအူျခင္း၊ မူးျခင္း၊ ၾကြက္သားမ်ားနာျခင္း၊ ရင္ျပည့္ရင္ကယ္ျဖစ္ျခင္း၊ အာ႐ံုေၾကာ အားနည္းျခင္းမ်ားကို ခံစားရႏုိင္သည္။ လူတိုင္းနီးပါး ေရွာင္လႊဲ၍မရေသာ စိတ္ဖိစီးမႈကို ေျဖရွင္းရာတြင္ လူတစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ေျဖရွင္းနည္းမတူႏုိင္ေပ။ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားကို အခ်ဳိ႕က သီခ်င္းနားေထာင္ျခင္း၊ အခ်ဳိ႕က ကခုန္ျခင္း၊ အခ်ဳိ႕က ေအာ္ဟစ္ျခင္း စသည္ျဖင့္ ေျဖရွင္းတတ္ၾကသည္။

စိတ္ဖိစီးမႈမ်ား ေလ်ာ့နည္းေစေသာ နည္းမ်ားတြင္ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ ရွိေစေသာ နည္းလမ္းတစ္ခုမွာ တစ္ကိုယ္တည္း သီးသန္႔ေနထိုင္ျခင္းထက္ အမ်ားႏွင့္ေရာေႏွာကာ ေနထိုင္ျခင္းျဖစ္သည္။  မိမိယံုၾကည္စိတ္ခ်ရေသာ မိတ္ေဆြကို မိမိခံစားေနရေသာ စိတ္ဖိစီးမႈျဖစ္ေပၚေနေသာ  အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေျပာျပသင့္သည္။ စိတ္ရႊင္လန္း တက္ၾကြေစရန္ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွား ေလ့က်င့္ခန္း(ေရကူးျခင္း၊ လမ္းေလွ်ာက္ျခင္း၊ စက္ဘီးစီးျခင္း၊ ေတာင္တက္ျခင္း)တစ္ခုခုကို လုပ္ေပးသင့္သည္။ စိတ္ဖိစီးမႈ ေလ်ာ့ပါးေစရန္ နည္းမ်ားထဲတြင္  အဖြဲ႕လိုက္ သီခ်င္းဆုိျခင္းလည္း ပါဝင္သည့္အတြက္ မၾကာခဏလည္း  သီခ်င္းဆိုေပးသင့္သည္။

သီခ်င္းဆိုျခင္းျဖင့္ အဆုတ္ႏွင့္ ဝမ္းဗုိက္မွ ၾကြက္သားမ်ားကို ခႏၶာကိုယ္မွ ပိုမိုအသံုးခ်ၿပီးသား ျဖစ္သြားကာ အသက္႐ွဴေလ့က်င့္ခန္း လုပ္ၿပီးသားပါျဖစ္သြားမည္။ ထို႔အတူ သီခ်င္းဆိုေနစဥ္ အခ်ိန္တြင္ ခႏၶာကိုယ္မွ စိတ္ကို ေပ်ာ္ရႊင္ေစေသာ ေဟာ္မုန္းတစ္မ်ဳိး ထုတ္ေပးျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားကို အေဝးသို႔ ေမာင္းထုတ္ေပးႏုိင္သည္။ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိသည့္အနက္မွ တရားထုိင္ျခင္းဆိုသည့္ စိတ္ဖိစီးမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးႏုိင္ေသာ အေကာင္းမြန္ဆံုး ေျဖရွင္းနည္းအေၾကာင္းကို တင္ျပေပးလိုသည္။

တရားထုိင္ျခင္းျဖင့္ တင္းမာေနေသာ ၾကြက္သားမ်ားကို ေလ်ာ့က်ေစျခင္း၊ စိုးရိမ္ပူပန္မႈမ်ား ေလ်ာ့ပါးေစျခင္း၊Stress မ်ား ေလ်ာ့ပါးေစျခင္းတို႔ေတြ႕ရသည္ဟု ဟားဗက္ေဆးတကၠသိုလ္မွ  ႏွလံုးေရာဂါပါရဂူ ေဒါက္တာဟားဗက္ဂြၽန္ဆင္၏ ေလ့လာခ်က္၊ ေျပာျပခ်က္မ်ားအရ သိရသည္။

တရားထုိင္ျခင္းျဖင့္ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားကို ေလ်ာ့က်ေစ႐ံုသာမက ကင္ဆာေရာဂါမ်ားကိုလည္း သက္သာေပ်ာက္ကင္း ေစသည္။  တရားထုိင္ရာမွ ဦးေႏွာက္၏ စြမ္းရည္ကို  ေကာင္းမြန္ေစသည္။ ယင္းသုိ႔ ေကာင္းမြန္လာသည့္ အတြက္ ခႏၶာကိုယ္၏ ဇီဝကမၼျဖစ္စဥ္မ်ား၊  ေသြးေပါင္ခ်ိန္၊ ႏွလံုးခုန္ႏႈန္းတို႔ကို ထိန္းခ်ဳပ္ေပးေသာ အာ႐ံုေၾကာစနစ္ ေကာင္းမြန္လာသည္။ သို႔ျဖစ္ပါေသာေၾကာင့္ ကင္ဆာေရာဂါသည္မ်ားသည္ တရားထိုင္ျခင္းေၾကာင့္ မိမိတို႔၏ စိတ္ကိုတည္ၿငိမ္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းႏုိင္ၿပီး ခံစားရေသာ ေဝဒနာမ်ားသည္လည္း  တျဖည္းျဖည္းခ်င္း သက္သာလာေစျခင္း ျဖစ္သည္။

ေလ့လာမႈမ်ားအရ တရားထိုင္ျခင္းျဖင့္ ေခါင္းတစ္ျခမ္းကိုက္ျခင္းကိုလည္း သက္သာေစသည္ဟု သိရသည္။ အေၾကာင္းမွာ ေခါင္းတစ္ျခမ္းကိုက္ျခင္း ေဝဒနာ ခံစားရသူတို႔၏ ၃၂ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ ေဝဒနာ သက္သာသြားသည္ကို ေတြ႕ရေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ တရားထိုင္ျခင္းသည္ လြယ္ကူေသာ အလုပ္မဟုတ္ေသာ္လည္း အက်င့္ရသြားလွ်င္  အစဥ္အၿမဲ လုပ္ႏုိင္သြားမည့္ အရာျဖစ္သည္။

တရားထိုင္ျခင္းျဖင့္ အသက္ကို ႐ွဴသြင္း၊ ႐ွဴထုတ္လုပ္ရာမွ စိတ္ဖိစီးမႈ ဆုိေသာ အရာသည္ ေပ်ာက္ျခင္းမလွ ေပ်ာက္သြားမည္ျဖစ္သည္။ ေဒါက္တာ ဟားဗက္ဂြၽန္ဆင္၏ ေလ့လာမႈမ်ားအရ တရားထိုင္ျခင္းျဖင့္ ေသြးတိုးမႈမ်ားကို သိသာစြာ ေပ်ာက္ကင္းႏုိင္ေၾကာင္းကိုလည္း သိရသည္။  ထို႔အတူ တရားထုိင္ျခင္းသည္ နာတာရွည္ ကိုက္ခဲနာက်င္မႈမ်ားကိုလည္း သက္သာေစေၾကာင္း သိရသည္။ အထက္ပါအခ်က္မ်ားသည္ တရားထိုင္ျခင္းျဖင့္ ရရွိႏိုင္ေသာ အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ားျဖစ္သည္။

စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားေနသည့္ အခ်ိန္တြင္ စိတ္ဖိစီးမႈ ေလ်ာ့က်ေစရန္ မ်ားမ်ားရယ္ေပးသင့္သည္။ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားေစသည့္ အျပဳအမူမ်ားျဖစ္သည့္ ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္း၊ ဘီယာေသာက္ျခင္း၊ အရက္ေသာက္ျခင္းမ်ား၊ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ ျငင္းခုံျခင္း၊ အျငင္းပြားျခင္းမွလည္း ေရွာင္ရွားရမည္။ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားသူမ်ား အေနျဖင့္ ေလေကာင္းေလသန္႔ ရသည့္ေနရာမ်ားသို႔ မၾကာခဏ သြားေရာက္ေပးသင့္သည္။ အေၾကာင္းမွ ေလထုညစ္ညမ္းမႈသည္ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားကို ပုိမိုခံစားေစႏုိင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ အာဟာရျပည့္ဝေစရန္ အလို႔ငွာ အစားအစာကို အခ်ိန္မွန္၊ ပံုမွန္စားေသာက္ ေပးသင့္သည္။

စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားသူမ်ား အေနျဖင့္ ညဘက္အခ်ိန္တြင္ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ အိပ္စက္ႏုိင္ရန္ အိပ္ရာဝင္ခါနီးခ်ိန္တြင္ ငွက္ေပ်ာသီး၊ႏြားႏို႔ႏွင့္ ႏုိ႔ထြက္ပစၥည္းမ်ားကို  စားသံုးေပးသင့္သည္။  အိပ္ခါနီးအခ်ိန္တြင္ ငွက္ေပ်ာသီးစားေပးျခင္းျဖင့္ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ား ေလ်ာ့နည္းေစသည့္ အျပင္ အာ႐ံုစူးစုိက္မႈကိုလည္း  ပိုမိုေကာင္းမြန္ေစသည္။  အိပ္ခါနီးအခ်ိန္တြင္   ေကာ္ဖီေသာက္ျခင္း၊ လက္ဖက္ရည္ေသာက္သံုးျခင္း၊ လက္ဖက္သုပ္စားျခင္းကိုျဖင့္ ေရွာင္ၾကဥ္ရမည္။

ဤသုိ႔ျဖင့္ စိတ္အားမ်ားျပည့္ေနမည္ ဆိုလွ်င္ ႐ုပ္အားသည္ အလိုလို က်န္းမာေနႏုိင္ေစဖို႔ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားကို အေကာင္းဆံုး တြန္းလွန္ႏုိင္သည့္ တရားထိုင္ျခင္းကို က်င့္သံုးၾကပါစို႔ဟု တိုက္တြန္း လိုက္ရပါသည္။   

မုဒိသာ (ေတာင္သာ)

Read 217 times
Rate this item
(0 votes)
Last modified on Monday, 20 May 2019 11:13