Print this page

စိတ္က်န္းမာေရးအတြက္ လက္ဖက္ရည္တစ္ခြက္ႏွင့္ေဂၚဖီတစ္ရြက္

Wednesday, 05 February 2020 09:03 font size decrease font size decrease font size increase font size increase font size

အစာလည္းေဆး၊ ေဆးလည္းအစာဟု ဆုိထားသည့္ အားေလ်ာ္စြာ လူတို႔ေန႔စဥ္ ပံုမွန္စားေသာက္ေနၾကေသာ အစာအာဟာရ တုိ႔သည္ ကုိယ္ခႏၶာက်န္းမာႀကံ့ခိုင္ေရး၊ စိတ္လန္းရႊင္ေရးတို႔ကုိ အားေပးေသာ အာနိသင္မ်ား ပါဝင္ၾကသည္။

အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု ခ်ီကာဂိုတကၠသုိလ္မွ သုေတသီမ်ားသည္ သက္ႀကီးရြယ္အို ၉ဝဝ ေက်ာ္တို႔ ေန႔စဥ္ပံုမွန္စားေသာက္ၾကသည့္ အစာအာဟာရမ်ားကို ၁၂ ႏွစ္ၾကာေမးျမန္းစူးစမ္း ေလ့လာၾကသည္။ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ားသည္ ႏုိ႔ဆီ၊ သၾကားမပါေသာ လက္ဖက္ရည္တစ္ခြက္ႏွင့္ အဝါေရာင္သန္းေသာ အသီးအရြက္မ်ားမွာ ဓာတုပစၥည္းမ်ား ပါဝင္ေသာ္ျငား အျခားအာဟာရ ဓာတ္ပါဝင္သျဖင့္ ပံုမွန္စားသံုးသူမ်ားအတြက္ သတိေမ့ေရာဂါျဖစ္ပြားမႈတစ္ဝက္ ေလ်ာ့နည္းေစၿပီး သံလြင္ဆီ၊  သစ္ေတာ္သီး၊ လိေမၼာ္သီးႏွင့္ အစိမ္းေရာင္ပန္းေဂၚဖီကို ေန႔စဥ္ပံုမွန္စားသံုးသူတို႔က မွတ္ဉာဏ္အားနည္းမႈကုိ ေလ်ာ့နည္းသက္သာေစေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကား ၾကသည္။ သုေတသနအဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ ေဒါက္တာေသာမတ္ေဟာ္လန္က ယခုေလ့လာ ေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားကို အတည္ျပဳႏုိင္ရန္ ဆက္လက္စူးစမ္းရဦးမည္ ဆုိေသာ္ျငား အေၾကာင္းအက်ဳိးအားျဖင့္ ခိုင္လံုပါသည္ဟုဆုိသည္။

အသီးအရြက္ မ်ားမ်ားစားျခင္းႏွင့္   လက္ဖက္ရည္မ်ားမ်ား ေသာက္ျခင္းသည္ လူတိုင္းအတြက္ သတိေမ့ေရာဂါႏွင့္ စိတ္မတည္ၿငိမ္မႈတို႔ မျဖစ္ပြားရန္ တန္ဖိုးနည္းနည္းျဖင့္ တားဆီးႏုိင္သည့္ အက်ဳိးေက်းဇူးရွိေၾကာင္း ကိုလည္း ေထာက္ျပထားသည္။ ကမၻာ့ႏုိင္ငံမ်ား၌ တစ္ေန႔တျခား တိုးပြားလ်က္ရွိေသာ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ားအား စိတ္က်န္းမာေရး ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္မႈေပးႏုိင္ျခင္းသည္ ျပည္သူ႔က်န္းမာေရးအတြက္မ်ားစြာ အက်ဳိးျပဳႏုိင္သည္။

အဝါေရာင္သန္းေသာ အသီးအရြက္မ်ဳိးဝင္မ်ားအား ပထမဦးဆံုးအႀကိမ္ စူးစမ္းေလ့လာစဥ္က အစိမ္းရင့္ေရာင္ပန္းေဂၚဖီ၊ ရြက္လိပ္ေဂၚဖီႏွင့္ လက္ဖက္ရြက္တို႔တြင္ ပါဝင္ေသာ ဓာတ္ပစၥည္းမ်ားက သတိေမ့ေရာဂါျဖစ္ပြားျခင္းကို  ၅၁ ရာခိုင္ႏႈန္းေလ်ာ့နည္း ေစႏိုင္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ သံလြင္ဆီ၊ သစ္ေတာ္သီးႏွင့္ ခရမ္းခ်ဥ္သီးတို႔တြင္ ပါဝင္ေသာ ဓာတ္ပစၥည္းမ်ားက သတိေမ့ေရာဂါျဖစ္ႏုိင္ေျခ ၃၈ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးႏိုင္သကဲ့သုိ႔ လက္ဖက္ရြက္၊ ရြက္လိပ္ေဂၚဖီ၊ လိေမၼာ္သီးတို႔တြင္ပါဝင္ေသာ ဓာတ္ပစၥည္းမ်ားကလည္း အလားတူေလွ်ာ့ခ် ေပးႏုိင္သည္ဟု ပ်မ္းမွ်အသက္ ၈၁ ႏွစ္အရြယ္ရွိ သက္ႀကီးရြယ္အို ၉၂၁ ဦးတို႔အား ေမးျမန္းေလ့လာခဲ့ေၾကာင္း  ဦးေႏွာက္ႏွင့္အာ႐ံုေၾကာ ပညာဂ်ာနယ္၌ ေဖာ္ျပထားသည္။ သုေတသီမ်ားသည္ ေရာဂါအေျခအေနကုိ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာခဲ့သည့္ ၁၂ ႏွစ္အတြင္း၌ ေန႔စဥ္ အသီးအရြက္ ၁၃ ဒသမ ၃ မီလီဂရမ္ ပံုမွန္စားသံုးၿပီး သၾကားမပါေသာ လက္ဖက္ရည္ ပံုမွန္ေသာက္သူမ်ားက ေန႔စဥ္ ၅ ဒသမ ၃ မီလီဂရမ္သာ စားသံုးသူမ်ားထက္ သတိေမ့ေရာဂါ ျဖစ္ပြားႏုိင္ေျခ ၄၈ ရာခိုင္ႏႈန္းနည္းပါးေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။

သုေတသီမ်ားသည္ သတိေမ့ေရာဂါ မျဖစ္ပြားမီ အေစာပိုင္းတြင္ ျဖစ္တတ္ေသာ ဆီးခ်ဳိေသြးခ်ဳိေရာဂါ၊ ႏွလံုးေရာဂါ၊ ေလျဖတ္ေရာဂါႏွင့္ ေသြးတိုးေရာဂါ ကဲ့သုိ႔ေသာ ေရာဂါအေျခအေနမ်ားကုိ စမ္းသပ္ၾကည့္ၿပီး ပံုမွန္ျဖစ္ေအာင္ ကုသေပးၿပီးမွ ၄င္းတို႔အား ဆက္လက္ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာၾကရာမွ အဝါေရာင္သန္းေသာ အသီးအရြက္ မ်ဳိးဝင္မ်ားအား ေန႔စဥ္ပံုမွန္စားသံုးျခင္းသည္ သတိေမ့ေရာဂါကို အစပ်ဳိးေသာ စိတ္ယုိယြင္းမႈကုိ ေလွ်ာ့ခ်ေပးႏုိင္သည့္ ဓာတ္တိုးဆန္႔က်င္ ပစၥည္းပါဝင္ၿပီး ခႏၶာကုိယ္ေဖာေရာင္ျခင္းတို႔ကုိ ျဖစ္ေစတတ္ေသာ အေျခအေနမွ ကာကြယ္ႏိုင္သည့္ သတၱိရွိသည္။ ဓာတ္တိုးဆန္႔က်င္ ပစၥည္းပါဝင္မႈေၾကာင့္ ဦးေႏွာက္ဆဲလ္မ်ားကုိ မပ်က္စီးေအာင္ ကာကြယ္ေပးႏုိင္သည့္ အာနိသင္ရွိသည္။ ယူႏိုက္တက္ကင္းဒမ္းႏွင့္ ဥေရာပႏုိင္ငံမ်ားရွိ လူလတ္ပိုင္းမ်ား ေန႔စဥ္စားသံုးသည့္ အစာအာဟာရမ်ား၌ အဝါေရာင္သန္းသည့္ မ်ဳိးဝင္သီးႏွံမွာ ၁၆ မီလီဂရမ္မွ ၂ဝ မီလီဂရမ္အထိ ပါဝင္ၾကသည္။ မည္သုိ႔ဆုိေစ အာဟာရျဖစ္႐ံုသာ စားသံုးသင့္ၿပီး တန္ေဆးလြန္ေဘးကိုကား သိရွိၾကရန္ လိုေၾကာင္းႏွင့္ အသီးအႏွံမ်ားမွာ  အာဟာရျဖစ္ေစေသာ ဓာတ္ပါဝင္သကဲ့သုိ႔  အပင္က ထုတ္လုပ္ေသာ ဓာတုပစၥည္း ပါဝင္ေၾကာင္း သတိေပးထားၾကသည္။

သက္ႀကီးရြယ္အိုတို႔၏ စိတ္က်န္းမာေရး ေကာင္းမြန္ေစရန္ အစာအာဟာရျဖင့္ ကုစားေပးႏုိင္သကဲ့သုိ႔ ငယ္စဥ္ကစ၍ က်န္းမာေရးႏွင့္ ညီၫြတ္ေသာ ေနထုိင္စားေသာက္မႈ ပံုစံရွိသူအမ်ားစုမွာ သက္ႀကီးရြယ္အိုဘဝေရာက္ခ်ိန္တြင္ စိတ္လန္းရႊင္သူ အမ်ားအျပား ရွိၾကသည္။ ယူႏုိက္တက္ကင္းဒမ္း တစ္ႏုိင္ငံတည္းမွာပင္ သတိေမ့ေရာဂါ ျဖစ္ပြားသူ ၅၂ဝဝဝဝ ေက်ာ္ရွိၾကသည့္အျပင္ အလုပ္တြင္အခ်ိန္ပိုဆင္းျခင္း၊ မွတ္ဉာဏ္စြမ္းရည္ ေလ်ာ့နည္းၿပီး စိတ္႐ႈပ္ေထြးဖြယ္ မ်ားျပားျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ေရာဂါျဖစ္ႏုိင္ေျခပိုမ်ားလာၾကျခင္းေၾကာင့္ ၂ဝ၅ဝ ျပည့္ႏွစ္ေရာက္လွ်င္   ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံသား ႏွစ္သန္းခန္႔  သတိေမ့ေရာဂါ ေဝဒနာႏွင့္ အျခားေဝဒနာေၾကာင့္ စိတ္ယုိယြင္းေသာ ေဝဒနာခံစားရဖြယ္ရွိေၾကာင္း သုေတသီမ်ားက ခန္႔မွန္းထားၾကသည္။

သတိေမ့ေရာဂါသည္ ၂၁ ရာစုအတြင္းအျဖစ္ မ်ားလာၿပီး လူအမ်ားအျပားကို ဒုကၡေပးေနသည့္ေရာဂါျဖစ္ၿပီး ကုရာနတၴိ ေဆးမရွိသည့္ အေျခအေန ႀကံဳေတြ႕ေနရသျဖင့္ ႀကိဳတင္ကာကြယ္ျခင္းသည္သာ အဓိကေဆာင္ရြက္ဖြယ္ျဖစ္သည္ဟု ပညာရွင္မ်ားက တိုက္တြန္းထားၾကေလရာ တန္ဖိုးနည္းနည္းျဖင့္ တားဆီးႏုိင္ေသာႏုိ႔ဆီ၊ သၾကားမပါသည့္ လက္ဖက္ရည္ တစ္ခြက္၊  အစိမ္းေရာင္ပန္းေဂၚဖီႏွင့္ ရြက္လိပ္ေဂၚဖီတို႔ကို စားသံုးသင့္ေၾကာင္း ျမဝတီက ထပ္ဆင့္ ေဖာ္ျပလုိက္ရပါသည္။  

Read 78 times Last modified on Wednesday, 05 February 2020 09:20